مقالات

چه فصلی برای سفر به کویر مناسب است؟

چه فصلی برای سفر به کویر مناسب است؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که بهترین فصل برای سفر به کویر چه فصلی است،بهترین زمان سفر به کویر در فصل بهار و پاییز است چرا که در تابستان هوا بسیار گرم و شرجی می شود و اصلا برای کویرگردی مناسب نیست.در اواخر زمستان و اوایل بهار هم شدت باد در این مناطق بسیار زیاد است به طوری که این باد ها با سرعت 20 کیلومتر در ساعت می وزند و دما در شب های کویر به زیر صفر درجه سانتی گراد می رسد.

بنابراین اگر قصد سفر به مناطق کویری را دارید توصیه می شود حتما در فصل بهار و پاییز سفر کنید و از کویرگردی خود لذت ببرید.

 

بهترین کویر های ایران در کجاست؟

حال که متوجه شدیم چه فصلی برای سفر به مناطق کویری مناسب است،شاید این سوال برای شما مطرح شود که بهترین کویر در ایران کجاست،از آنجا که کشور ما از نظر شرایط جغرافیایی دارای آب و هوای گرم و خشک است دشت های بیابانی زیادی در اکثر نفاط کشور به وجود آمده و گسترش یافته که حدودا این مناطق، یک چهارم ایران را پوشش می دهند.

اکنون به برخی از بهترین کویر های ایران اشاره می کنیم:

  • کویر بافق ایران:

این کویر در نزدیکی شهر بادگیر یزد قرار دارد که ارتفاع تپه های ماسه ای آن به بیش از 80 متر می رسد و این ارتفاع بهانه خوبی برای فعالیت هایی مانند سندبورد سواری،سافاری،شتر سواری شده است.

این کویر به چند بخش مختلف تقسیم می شود که می توان به مغستان با تپه های نمکی زیبا و جذاب،دره انجیر بی گیاه و باتلاق های بی نظیر اشاره کرد که اگر دوست دارید آسمان را در شب ببیند می توانید از باتلاق های کویر بافق ایران استفاده کنید و تجربه به یاد ماندنی را کسب کنید.

آدرس دقیق کویر بافق:دو راه برای رسیدن به بافق وجود دارد یا از طریق جاده نایین در شمال یزد و یا از شهرستان انار در جنوب، به سمت بافق می توانید بروید.

 

  • کویر لوت ایران:

کویر لوت به عنوان یکی از معروف ترین و جذاب ترین کویر های ایران در لیست یونسکو قرار دارد.شاید باورش سخت باشد اما کویر لوت گرم ترین مکان روی سطح زمین است که در ناسا ثبت شده است به طوری که دما در این منطفه به 71 درجه سانتی گراد می رسد و تقریبا می توان گفت هیچ موجود زنده ای در کویر لوت زندگی نمی کند چون نمی تواند شرایط جغرافیایی این منطقه را تحمل کند.در 40 کیلومتری شمال شرقی لوت به کویر شهداد یا کلوت می رسید که بسیار مکان دیدنی است و شمارا یاد شهر های هالیوودی همانند شهری که در جنگ ستارگان بود می اندارد.

از آنجا که این مکان یکی از گرم ترین مکان های کره زمین است به شما پیشنهاد می شود در فصل زمستان به کویر لوت سفر کنید در ضمن برای سفر در این منطقه شما نیازمند مجوز قانونی هستید و بهتر است به صورت گروهی سفر کنید تا به صورت فردی…

آدرس دقیق کویر لوت:وقتی در فاصله 100 کیلومتری کرمان به شهداد می رسید با 40 کیلومتر دیگر پیمایش از شهداد به کویر لوت ایران خواهید رسید.

 

 

  • کویر ریگ زرین ایران:

در شمال بافق،کویر دیدنی دیگری با نام کویر ریگ زرین وجود دارد که بخاطر تغییر ارتفاع این کویر به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود.شن های این منطقه بسار نرم است، به طوری که یک تجربه به یاد ماندنی برای گردشگران و دوست داران طبیعت ایجاد می کند.در کویر ریگ زرین جاذبه های دیدنی بسیاری وجود دارد که باعث می شود دیگر احساس تکراری بودن مناظر کویری را نکنید.

آدرس دقیق کویر ریگ زرین:ابتدا از جاده اردکان به احمد آباد و پس از آن مستقیم به سمت کویر بروید.

 

 

  • کویر ورزنه ایران:

کویر ورزنه به علت داشتن تپه های ماسه ای که میانگین ارتفاعش بیشتر از سایر کویر ها در ایران است شهرت به خصوصی دارد.این ویژگی جذاب کویر ورزنه سبب شده که یکی از بهترین مکان هارا برای مدیتیشن از میان سایر کویر ها در ایران فراهم کند.همانند سایر مناطق کویری فعالیت هایی از قبیل سندبورد سواری و پاراگلایدر مس توانید انجام دهید.

یکی از ویژگی های جذاب این کویر نداشتن باد شدید است که تپه های شنی را جا به جا کند،بنابراین می توانید چندین شب را در این کویر با خیال راحت سپری کنید.

آدرس دقیق کویر ورزنه:کویر ورزنه در نزدیکی شهر ورزنه در بخش شرقی استان اصفهان است.

 

 

 

  • کویر ریگ جن ایران:

کویر ریگ جن در مرکز ایران یکی از اسرارآمیز ترین کویر ها است.مردمی که در نزدیکی این کویر هستند معتقدند که این منطقه تخت تسخیر ارواح شیطان است به همین خاطر آن را نفرین شده می دانند.تعداد زیادی از مسافران هم به خاطر ترسی که در بین مردم ایجاد شده بود نتوانستند از آنجا برگردند،به طوری که حتی این منطقه را مثلث برمودای ایران می نامند.صدا های عجیب و وحشتناک و گردباد شدید در اینجا باعث می شود که تپه های شنی به نحوی حرکت کنند که رانندگی تقریبا غیرممکن باشد.

شاید این سوال برای شما اکنون پیش آمده باشد که راز این مکان اسرارآمیز چیست؟خب این منطقه دارای باتلاق های شوره زار در قسمت های جنوبی است و همین سبب می شود اگر مسافران با این پدیده آشنا نباشند در این باتلاق ها غرق شوند.

توصیه می شود  حتما اگر قصد ماجراجویی در این منطقه را دارید با تجهیزات مناسب و گروهی که اطلاعات زیادی در رابطه با این منطقه دارند سفر کنید و حداقل تا 15 روز آب و غذا و تجهیزات و بنزین همراه داشته باشید.

آدرس دقیق کویر ریگ جن:برای رسیدن به ریگ جن باید ابتدا از جاده گرمسار از پارک ملی کویر به سمت جاده ملک آباد بروید.

 

 

 

 

  •  کویر مصر در ایران:

شاید تا به حال به گوشتان خورده باشد که کویر مصر به دریای شن معروف است.این کویر در یکی از نواحی های استان اصفهان قرار دارد،تنها منبع آب این منطقه چشمه ای که در نزدیکی یکی از روستا ها است.

کویر مصر بهترین گزینه برای منجمان است .در مورد این کویر افسانه های شگفت انگیز مختلفی وجود دارد که میتوان به داستان حفر چاه توسط یکی از اهالی روستا به نام یوسف اشاره کرد،مردم بخاطر این کار بوسف برای یادآوری،نام این روستا را مصر نامیدند.

بهترین زمان برای سفر به کویر مصر از اواسط پاییز تا اواخر فروردین است.این کویر از سمت جنوب شرقی و غرب توسط رشته کوه هایی احاطه شده است که قسمتی از کوه های فلات مرکزی در ایران هستند.وجود تپه های ماسه ای طبیعی در دامنه این کوه ها مسیر گردشگری و طبیعت گردی جذابی را برای مسافران فراهم کرده است.

اگر شماهم قصد رفتن به کویر را دارید پیشنهاد ما به شما این است که برای رفتن به کویر از سرویس اجاره ون برای کویر الوون استفاده نمایید تا در زمستان از سرمای استخوان سوز و در تابستان از گرمای شدید کویر در امان باشید.

شن های این منطقه آنقدر نرم است که نیاز به کفش اصلا ندارید و می توانید با پاهای برهنه پیاده روی کنید.شب های کویر مصر آنقدر جذاب و شگفت انگیز است که این کویر مسافران را به جشن ستارگان دعوت می کند و این ستاره ها آنقدر نزدیک هستند که فکر می کنید می توانید آنهارا در آغوش بگیرید.

آدرس کویر مصر:این کویر در استان اصفهان در 45 کیلومتری شهر جندق و 371 کیلومتری شهر یزد قرار دارد و برای رسیدن به این کویر می توانید رانندگی کنید یا با تور ها سفر کنید و تجربه ای به یاد ماندنی برای خود ثبت کنید.

یکی از خوبی های این منطقه داشتن اقامتگاه است.این اقامتگاه در  محل سکونت روستای فرحزاد است که حدودا 100 نفر ظرفیت دارد و معماری این اقامتگاه به سبک فرهنگ سنتی ایران ساخته شده است.

اقامتگاه اول 3 اتاق بزرگ،2 اتاق کوچک و یک ایوان و اقامتگاه دوم 6 اتاق و یک ایوان با سقف هلالی دارد.

 

 

 

 

نکات مهمی که باید برای کویرگردی به آنها توجه کنید!

اکنون که با بهترین کویر های ایران آشنا شدید باید با نکاتی که باید در کویر گردی به آن توجه کنید آشنا شوید:

  1. از نیاز بدن‌تان به آب، غافل نشوید.
  2. از خوردن نوشیدنی‌های شیرین و الکلی، پرهیز کنید.
  3. برای کویرنوردی زمان مناسبی را انتخاب کنید.
  4. با جانوران و شرایط آب و هوایی منطفه آشنا شوید.
  5. مواظب باشید که گرمازده نشوید.
  6. مواظب سیل و طوفان‌ و باتلاق های کویری باشید.

 

سوالات متداول درباره کویرگردی:

دمای هوا در شب های کویری چند درجه است؟

معمولا در طول روز دمای بیابان به طور میانگین به 38 درجه سانتیگراد می رسد و در شب دمای بیابان به طور میانگین به 3- درجه سانتی گراد کاهش می باید.

 

چه لوازمی را با همراه با خود به کویر ببریم؟

حتما باید مواد غذایی و آب کافی با توجه به تعداد روز هایی که قصد کمپینگ در کویر را دارید همراه با خود ببرید.لباس و کفش مناسب کویر بپوشید.جعبه کمک های اولیه و جی پی اس حتما داشته باشید و مراقب جانوران کویری باشید و از همراهان و دوستانی که با آنها به کویر آمدید خیلی فاصله نگیرید و دور نشوید.

 

چرا الوون را انتخاب کنیم؟

شرکت الو ون مفتخر است، با در اختیار داشتن بیش از ۱۰۰ دستگاه انواع مختلف  ون در ناوگان خود، بزرگترین و  معتبر ترین مجموعه در زمینه ارائه خدمات:
کرایه و اجاره انواع ون در تهران و سراسر کشور، به منظور انجام کلیه خدمات تشریفاتی و مسافربری، برای سفرهای درون شهری و برون شهری، ون تشریفات برای انجام ترانسفرهای تشریفاتی و فرودگاهی، کرایه ون دربستی در تهران برای انجام کلیه سرویس ها، کرایه ون توریستی با بهترین قیمت ها و امکان قرارداد جهت همکاری با شرکت های خصوصی و دولتی برای سرویس کارکنان را از ما بخواهید.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها